3D w e-commerce zyskuje coraz większą popularność

Szacuje się, że liczba osób robiących zakupy online wynosi dziś około 2 miliardów. Jest to około 25 procent światowej populacji, a liczby te wciąż rosną w ogromnym tempie. Przewiduje się, że do końca 2021 roku handel elektroniczny przejmie 17,5 procent sprzedaży detalicznej.

Ten ogromny wzrost w e-commerce ma miejsce bo konsumenci mogą robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie. Do tego platformy e-commerce pozwalają klientom na znalezienie szerokiej gamy produktów w dokładny i pełen udogodnień sposób. Według badań 35,7 procent konsumentów robi zakupy w Internecie, ponieważ oszczędza w ten sposób czas i energię. 53,9 procent konsumentów uważa również, że zaletą zakupów online jest luksus dostawy do domu.

Jesteśmy wzrokowcami, ale to za mało…

Marki inwestują spore pieniądze, aby wykonać jak najwięcej profesjonalnych zdjęć swoich produktów nadających się do publikacji na stronę sklepu lub w social mediach. Jest to obecnie najbardziej powszechna praktyka dla platform e-commerce. Niestety brak możliwości „dotknięcia i poczucia” obrazów 2D utrudnia ostatecznie zaangażowanie konsumenta w dobie krótkich, dynamicznych form treści.

Kupujący online informują, że brakuje im doświadczenia „dotknij i poczuj”. Tradycyjne obrazy nie oferują holistycznego spojrzenia na sposób wykonania produktu i wytworzenia z nim więzi. To bariera, która uniemożliwia wielu konsumentom zaspokajanie swoich potrzeb zakupowych przez Internet.

przykład na wykorzystanie modelu 3D do stworzenia dynamicznej reklamy / animacji.

Zaufanie kluczem do sukcesu

Istnieją również inne czynniki, które wpływają na brak zaufania klientów do zakupów online: niepewność co do wykonania detali produktu i jego dopasowania przestrzennego (np. w przypadku obuwia lub mebli). Zdobycie zaufania klienta i przekonanie go, że oglądane produkty mogą spełnić jego potrzeby i oczekiwania, jest wyzwaniem. Brak zaufania powoduje wahanie i może prowadzić do wydłużenia czasu zakupów, a więc kosztów marketingowych.

Sprzedawcy internetowi przeznaczają ogrom czasu i pieniędzy na marketing. Ale zaufanie w dobre intencje nie może zastąpić klientowi komfortu pewności, że nabywane produkty odpowiadają na jego potrzeby. Szczególnie w przypadku zakupu produktów o złożonych lub spersonalizowanych parametrach, takich jak luksusowe torebki, ubrania czy meble, ta pewność staje się kluczem do rozwiązania reszty problemów.

3D w e-commerce jest jasną odpowiedzią, że można mieć ciastko i zjeść ciasto. Stanowi nowy, innowacyjny sposób na zwiększenie zaangażowania klientów i edukację produktową.

Źródło: https://www.artstation.com/artwork/X1e8L3

Modelowanie 3D w e-commerce: podstawowe założenia

Aby zwalczyć te ograniczenia, wykorzystano postęp cyfrowy i zawłaszczono modelowanie 3D do marketingu internetowego. Dzięki temu zatarto granice między światem wirtualnym i fizycznym, ostatecznie zwiększając zaangażowanie klientów.

Wizualizacja 3D wykorzystywana w e-handlu umożliwia dokładne zapoznanie się z produktem przez kupujących. Na tle innych testowanych metod prezentacji produktu modelowanie 3D okazuje się niezwykle użyteczne i efektywne. Klienci mogą wchodzić w interakcję z produktem, aby zobaczyć każdy jego szczegół: mogą obracać go, kręcić, przybliżać, oddalać.

2D vs 3D: zalety modeli 3D w porównaniu do statycznych obrazów 2D

Większe zaangażowanie klienta dzięki interakcji

Klienci są skłonni do interakcji z produktem, a przez to stają się bardziej zaangażowani. To ostatecznie zwiększa ich chęć i gotowość do dokonywania zakupów na platformie e-commerce.

Dogłębne zrozumienie produktu

Wizualizacje mają potencjał, aby w określony sposób angażować i kierować emocjami użytkownika. W przypadku interaktywnych wizualizacji użytkownicy mogą cieszyć się zarówno estetyką wykonania wizualizacji, jak i przetestować za jej pomocą produkt pod kątem swoich indywidualnych oczekiwań.

Wykorzystując modele 3D, klienci mają możliwość swobodnej eksploracji detali produktów. Mogą „bawić się” produktem, powiększać go, przybliżać, obracać, oglądać pod każdym kątem. Takie doświadczenie zapewnia klientom poczucie komfortu i kontroli.

Lepsza wydajność strony bez tony zdjęć

Jeśli sklep online chce zaoferować różne rzuty na swoje produkty za pomocą zdjęć, musi załadować ogromną liczbę obrazów na stronę, co może zmniejszyć prędkość jej ładowania. W przypadku modeli 3D zdjęcia nie są już potrzebne. Modele 3D są „lżejsze” i tańsze jako sposób eksponowania produktu, oferując jednocześnie lepsze wrażenia wizualne.

Ze statystyk sklepu Running Warehouse wynikało, że 65 procent zwrotów obuwia było związanych z niewłaściwym jego dopasowaniem.

To ostatecznie skutkowało niezadowolonymi klientami, niewykorzystanymi szansami sprzedaży oraz zwiększonymi kosztami i czasem działania. W 2010 Shoefitr, startup z Pittsburgha, opracował technologię obrazowania 3D, aby pomóc klientom w doborze odpowiedniego rozmiaru butów. Dzięki zastosowaniu aplikacji Shoefitr do przymiarek online Running Warehouse odnotował 23-procentowy spadek problemów związanych z dopasowaniem i 2,5-procentowy wzrost marży zysku.

Przyszłość modelowania 3D w e-commerce

W celu zapewnienia optymalnego doświadczenia zakupowego swoim klientom firmy powinny wiele niuansów związanych z tą technologią, m.in.: szybkość i koszty produkcji modeli 3D, a także łatwość osadzania i synchronizacji modeli w katalogu swoich produktów.

W sektorze e-commerce ważne jest, aby szybko reagować na pojawiające się trendy rynkowe. Branża e-commerce zazwyczaj stoi na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o radzenie sobie z dynamicznymi zmianami na rynku.

Dzięki renderowaniu produktów 3D marki mogą na przykład szybko wprowadzać zmiany w modelach produktów, tak aby dopasować je do pojawiających się potrzeb klientów. Modele te mogą być również wykorzystywane do testowania poziomu akceptacji danej wariancji produktu i dzięki temu chronić firmy przed pułapkami finansowymi, jeśli klienci nie zaakceptują nowych pomysłów.

Modelowanie 3D w e-commerce – postaw na edukację i wydajność

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu stwierdzasz, że modelowanie 3D to rozwiązanie dla ciebie, nie czekaj. Obmyśl strategię wykorzystania tej technologii w swojej branży i rusz na podbijanie internetowego rynku.

Być może jesteś marketingowcem, grafikiem lub początkującym artystą 3D, który szuka cały czas swojej specjalizacji. Zapisz się na nasz kurs z modelowania 3D w Mudboxie i rozwiń swoje kompetencje. Bądź kimś, kto wprowadza w zespole innowacje i wpływa na kierunek zmian ze względu na swoje unikalne umiejętności.

Link do kursu znajdziesz tutaj:

Szymon Janczura

Revit & BIM Specialist

Od początku studiów temat BIM i Revit był moją pasją. Już wtedy zacząłem prowadzić jeden z pierwszych blogów o tej tematyce  (projektowaniebim.pl) oraz kanał youtube, na którym publikowałem jedne z pierwszych tutorialów z programu Revit w Polsce. Platformę BIMv.pl założyłem w 2016 roku. Lubię dzielić się wiedzą, którą zdobyłem w trakcie licznych spotkań z projektantami. Posiadam status autoryzowanego trenera Revit oraz certyfikaty na poziomie professional z modułów Revit Architecture i Structure (sprawdź tutaj). Na co dzień pracuję jako freelancer BIM. Mam za sobą współpracę z firmami w Polsce jak i za granicą. O jakości moich kursów mogą świadczyć liczne pozytywne opinie.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

2016 - ©[current-year] BIMV.PL