Jak założyć firmę inżynierską? Skrótowy przegląd treści postu:

  • Aby założyć własną firmę inżynierską, należy napisać biznesplan, stworzyć strukturę prawną i środowisko pracy. Powinniśmy także wydelegować marketing, księgowość i inne zadania niezwiązane z inżynierią.
  • Niepewność finansowa i dynamicznie zmieniające się przepływy pieniężne to dwa największe wyzwania związane z zakładaniem własnej firmy. 
  • W celu znalezienia dostawców, wykonawców i nowych klientów najważniejsza jest praca networkingowa, to znaczy świadome działania na rzecz pozyskiwania kontaktów.

Zmiany na rynku pracy

Masowe zwolnienia pracowników, na które trend rozpoczął się w 2020 roku i utrzymuje do dziś, mają swoje dobre strony. Na pewno zachęciły one rekordową liczbę osób do zakładania własnych firm. Jak podaje NBC News, w najbardziej rozwiniętych krajach świata procent jednoosobowych działalności gospodarczych zwiększył się o nawet 55% w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r.

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie jest dla każdego, ale jeśli jesteś ciekawy, jak założyć firmę inżynierską, to dobry znak. Być może jesteś inżynierem, który lubi być szefem, dobrze znosi niepewność, nie przeszkadza mu ciągłe zabieganie o pracę . Być może masz pasję zarówno do biznesu, jak i do inżynierii. Jeśli wszystkie powyższe cechy nie są Ci obce, z większym prawdopodobieństwem odniesiesz sukces jak przedsiębiorca.

Jak założyć firmę inżynierską?

Zanim rozpoczniesz tę przygodę, ważne jest, abyś zrozumiał kilka podstawowych zasad, jak zbudować udane fundamenty przedsiębiorstwa. Innymi słowy, jak uniknąć pułapek, w które wpadają nowe firmy. Oto pięć rzeczy, które należy rozważyć przy zakładaniu działalności:

1. Stwórz biznesplan

Możesz być ekspertem w swojej dziedzinie inżynierii, ale nie masz zielonego pojęcia o tworzeniu biznesplanu. Nie wiesz, jak to zrobić? Wiele zasobów internetowych może wskazać Ci właściwy kierunek. Dobrym punktem wyjścia jest przewodnik Small Business Administration (SBA) dotyczący pisania biznesplanu.

Tworzenie biznesplanu zmusza do przemyślenia fundamentów firmy. Usług, które będziemy świadczyć, tego, co będzie odróżniać naszą firmę od innych firm inżynierskich, typów klientów, z którymi chcemy współpracować, sposobów pozyskiwania tych klientów itd. Biznesplan to ważny sposób na zrozumienie tego, co się buduje – może też być sposobem na zdobycie funduszy na rozpoczęcie działalności.

2. Ustalenie struktury prawnej i uzyskanie ubezpieczenia

Należy ustalić, jaka struktura prawna będzie dla nas najodpowiedniejsza i zarejestrować siedzibę firmy. Struktura prawna ma konsekwencje podatkowe i konsekwencje w zakresie odpowiedzialności, dlatego należy dokładnie ją zbadać i wybrać. W miarę rozwoju firmy zawsze można zmienić jej strukturę prawną. Można rozpocząć działalność jako jednoosobowa działalność. Później zawsze możesz zmienić strukturę na inny typ np. spółki, gdzie zatrudnia się np. większą liczbę pracowników. Więcej informacji na temat struktur prawnych biznesu można znaleźć na stronie Poradnik Przedsiębiorcy

Niezależnie od tego, czy masz tytuł inżyniera, czy nie, warto wykupić ubezpieczenie OC zawodowe. Twoim obowiązkiem jest chronić swoją firmę na wypadek, gdyby niezadowolony klient lub ktokolwiek inny wytoczył Ci proces. Nawet jeśli jesteś przekonany o jakości swojej pracy i wierzysz, że nie będziesz musiał stawić czoła pozwom sądowym, nadal wskazane jest wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej choćby po to, aby chronić swoją firmę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe. Istnieją firmy ubezpieczeniowe, które specjalizują się w ubezpieczeniach od odpowiedzialności zawodowej dla inżynierów. Warto zapytać właścicieli firm inżynierskich o podobnym profilu do Twojego, z jakimi firmami podpisują umowy, lub poszukać ich w Internecie.

3. Wybierz odpowiednie środowisko biurowe, narzędzia i oprogramowanie

Praca zdalna stała się normą w dzisiejszym świecie, co daje ogromną elastyczność w zakresie struktury środowiska biurowego. Do świadczenia większości usług tak naprawdę potrzebujesz tylko laptopa, odpowiedniego oprogramowania i sieci Wi-Fi. Aby utrzymać koszty ogólne na niskim poziomie, praca w domu lub w kawiarni jest sensowną alternatywą dla wynajmowania powierzchni biurowej.

Pracując zdalnie, czasami trzeba spotkać się z klientami osobiście. Kluczem jest znalezienie odpowiedniego miejsca spotkań, które wzmocni Twój profesjonalny wizerunek. Niektóre kawiarnie czy przestrzenie coworkingowe oferują mini sale konferencyjne, które można zarezerwować z wyprzedzeniem.

Nie da się ominąć zakupu odpowiedniego oprogramowania dla firmy inżynierskiej. Zaplanuj ten koszt jako niezbędny element działalności, który pozwoli Ci obsługiwać klientów. Jeśli potrzebujesz profesjonalnych i kosztownych narzędzi dla swojej firmy, takich jak drukarka 3D lub inne urządzenia do prototypowania, możesz wynająć stanowisko pracy w przestrzeni coworkingowej, która je udostępnia.

Członkostwo w coworkingu daje ukryte korzyści, takie jak właśnie możliwość korzystania z profesjonalnego sprzętu czy nawiązywania nowych kontaktów biznesowych.

4. Marketing

Bez marketingu firma może nie mieć szans na przetrwanie. Nawet jeśli masz szczęście i rozpoczynasz działalność z listą klientów, to źródełko może w końcu wyschnąć. Będziesz wtedy musiał rozpocząć jakieś działania marketingowe, aby pozyskać nowych klientów.

Zrozumienie docelowej grupy klientów pomoże skoncentrować wysiłki marketingowe. Na przykład, jeśli zajmujesz się inżynierią lądową i wodną, kieruj się do instytucji rządowych. Wpisuj się na ich listy wykwalifikowanych dostawców. Jeśli jesteś inżynierem elektrykiem, możesz prowadzić marketing typu business-to-business z firmami, które projektują elektronikę. Jeśli pracujesz z ogółem społeczeństwa, możesz zdobyć klientów dzięki marketingowi w mediach społecznościowych.

Marketing często wiąże się z interakcjami międzyludzkimi. Inżynierowie stereotypowo postrzegani są jako introwertycy, którzy lubią pracować nad swoimi projektami w odosobnieniu. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, prowadzenie własnej firmy wymagać będzie od Ciebie albo rozwinięcia kompetencji miękkich, albo nawiązania kooperatywy z kimś, kto czuje się pewnie i komfortowo w roli animatora spotkań.

Dla przykładu, jeśli jesteś inżynierem budowlanym, może warto brać udział w spotkaniach networkingowych z ludźmi z branży budowlanej? Architekci, deweloperzy i wykonawcy będą doskonałym rozmówcami plus będzie to dobra okazja na poznanie i pozyskanie nowych klientów.

Screen z Google Analitycs.

5. Skorzystaj z pomocy

Założenie własnej firmy inżynierskiej nie polega tylko na pozyskiwaniu klientów i wykonywaniu pracy; obejmuje także wystawianie faktur, prowadzenie księgowości, wypełnianie deklaracji podatkowych, sporządzanie umów i prowadzenie listy płac, jeśli zatrudniasz pracowników. Czy robienie wszystkiego samemu rzeczywiście jest najlepszym sposobem na wykorzystanie Twojego cennego czasu? Jeśli nie posiadasz wykształcenia i doświadczenia księgowego, prawdopodobnie lepszym wyborem będzie zatrudnienie profesjonalisty niż samodzielne rozliczanie się z podatków.

Nawet jeśli zatrudnienie kogoś z zewnątrz jest z góry kosztowne, w dłuższej perspektywie przyniesie zyski. Zatrudnianie pracowników w niepełnym wymiarze godzin, którzy mogą pomagać w takich zadaniach, jak sporządzanie sprawozdań, promocja i marketing lub wykonywanie obliczeń, jest skutecznym sposobem na rozpoczęcie działalności. Jeśli możesz sobie pozwolić na delegowanie zadań innym, skupiasz się na rzeczach, które tylko Ty możesz dobrze robić. Mam tu na myśli tworzenie wizji i budowanie wizerunku firmy w taki sposób, w jaki chcesz, aby funkcjonowała na rynku.

Mapa myśli napisana odręcznie na tablicy.

Wyzwania związane z byciem swoim własnym szefem

Czasami mówimy „z wielką władzą wiąże się wielka odpowiedzialność”. Nie ma chyba bardziej prawdziwego stwierdzenia, jeśli chodzi o posiadanie własnej firmy. Jako własny szef masz możliwość decydowania o tym, ile, gdzie i z kim pracujesz. Wiąże się to jednak z ogromną odpowiedzialnością, jaką jest płacenie rachunków nawet wtedy, gdy biznes nie idzie najlepiej. Jeśli zatrudniasz pracowników, odpowiedzialność jest jeszcze większa, ponieważ musisz wywiązywać się i z obowiązku płacowego, i zapewniać stabilne, pozytywne i profesjonalne środowisko pracy.

Radzenie sobie z niepewnością jest jednym z największych wyzwań związanych z byciem samozatrudnionym. Kiedy pracujesz dla kogoś innego, możesz liczyć na regularną wypłatę. Jednak gdy jesteś odpowiedzialny za rozkręcanie biznesu, wypłaty nie są już tak regularne. Firmy inżynierskie mogą być narażone na spowolnienie gospodarcze, losowe negatywne wydarzenia na świecie (tzw. czarne łabędzie), prawne zmiany utrudniające prowadzenie działalności oraz na ingerencję w tkankę rynku nowych technologii i innowacji, które mogą okazać się konkurencyjne względem naszej pracy ludzkiej (np. automatyzacja / robotyzacja).

Przepływy pieniężne to kolejne duże wyzwanie. Bardzo zalecane jest zgromadzenie oszczędności – co najmniej rocznych wydatków na życie – przed przejściem na pełnoetatową przedsiębiorczość. Niepewność wpływów pieniężnych w połączeniu z pewnością wydatków – zarówno służbowych, jak i osobistych – oznacza, że posiadanie oszczędności, z których można skorzystać w przypadku gorszych miesięcy rozliczeniowych, może zapobiec ogromnemu stresowi i zapewnić elastyczność, która pozwoli uniknąć kłopotów z wierzycielami. Kiedy zaczynasz działalność, zdarzają się miesiące, w których nie jesteś w stanie sam sobie płacić. Wtedy właśnie oszczędności mogą wypełnić lukę.

Jak radzić sobie z ustalaniem wysokości opłat

W większości przypadków istnieją branżowe standardy dotyczące tego, za co i w jaki sposób należy pobierać opłaty. Najlepszym sposobem na poznanie standardowych opłat branżowych w danej dziedzinie inżynierii jest rozmowa z innymi firmami inżynierskimi. Jeżeli nie jest to możliwe, zawsze można poszukać informacji w Internecie.

Niektóre podstawowe sposoby naliczania cen usług obejmują stawki godzinowe, opłaty stałe i koszty plus (o tym co to jest w dalszej części). Pierwszym krokiem jest określenie swojej stawki godzinowej oraz stawki godzinowej wszystkich pracowników lub wykonawców, którzy dla Ciebie pracują. Mając te liczby w głowie, można zdecydować się na naliczanie klientowi opłat godzinowych za wykonaną pracę. Istnieje wiele aplikacji, które śledzą liczbę przepracowanych godzin i mogą być udostępniane klientowi w czasie rozliczania.

Inną popularną metodą jest pobieranie stałej opłaty. Istnieje kilka sposobów na określenie stałej kwoty. Możesz oszacować liczbę godzin, które zajmie Tobie lub członkom Twojego zespołu wykonanie zadania. Inne standardy branżowe obejmują naliczanie opłaty za metr kwadratowy, jeśli jest to projekt budowlany. Ewentualnie naliczanie opłaty procentowej od ostatecznego kosztu wytworzenia produktu.

Wreszcie, możesz naliczać klientom koszt plus. Ta metoda jest odpowiednia, gdy dobrze znasz koszty związane z realizacją, produkcją lub budową produktu końcowego. Koszt plus oznacza, że pobierana jest dodatkowa opłata oprócz kosztów wytworzenia produktu. Możesz budować produkt samodzielnie lub zlecić to komuś, kto go buduje. Opłata dla klienta jest równa cenie wytworzenia produktu oraz dodatkowej opłacie za Twoją wiedzę, zarządzanie i czas.

Przypadek z życia: Subi Shah o zakładaniu własnej firmy

Subi Shah jest mieszkającą w Chicago pisarką i inżynierem mechanikiem, która założyła własną firmę inżynierską. „Odeszłam z pracy jako wynagradzany inżynier mechanik, ponieważ nie byłam tak bardzo zaangażowana w swoje projekty, jakbym chciała” – mówi Shah. „Pragnęłam kariery, w której byłabym bardziej odpowiedzialna i zaangażowana w to, nad czym pracuję, a także chciałam mieć większą kontrolę nad tym, jak spędzam swój czas”.

Jako projektant mechanik Shah przekształca pomysły klientów w rzeczy fizyczne, takie jak wkładka do miksera lub oprawa oświetleniowa, którą można zamontować. W celu wcielania w życie swoich pomysłów, projektowania, modelowania i prototypowania ma dostęp do druku 3D za pośrednictwem przestrzeni coworkingowej specjalizującej się w sprzęcie komputerowym. „Zastanów się, jakich narzędzi potrzebujesz i czy masz do nich dostęp” – radzi Shah. „Kilka wcześniejszych inwestycji w czas lub pieniądze może pomóc ci na dłuższą metę”.

Aby tworzyć prototypy dla klientów, Shah musiała nawiązać kontakt z wieloma dostawcami surowców i producentów, co również pomogło jej znaleźć nowych klientów i możliwości. „W mojej przestrzeni coworkingowej jestem otoczona ludźmi, którzy mają pomysły na fizyczne produkty, więc nasze potrzeby często się pokrywają” – mówi Shah. Nawiązywanie kontaktów może odbywać się poprzez coworking, media społecznościowe lub spotkania branżowe w Twojej okolicy.

Polega również na swojej sieci podwykonawców, gdy nie może sama zrealizować projektu ze względu na ograniczenia czasowe lub brak specjalistycznej wiedzy. „Jeśli klient chce, abym oprócz prac mechanicznych wykonała również prace elektryczne, wiem, że muszę zlecić je elektrykowi” – mówi. – Na szczęście znam kogoś takiego; w przeciwnym razie nie byłoby rozsądne przyjmowanie takiego zlecenia od klienta”.

Duży ekran z wyświetloną prezentacją. Kobieta stoi obok i prezentuje coś swoim słuchaczom.

Więcej o doświadczeniach Subi Shah możesz przeczytać na jej oficjalnym koncie na Twitterze.

Komunikacja kluczem do sukcesu

Kluczem do udanego freelancingu jest komunikacja. Klienci powinni być na bieżąco informowani, zwłaszcza o wszelkich komplikacjach i opóźnieniach, które mogą wynikać z czynników niezależnych od Ciebie (np. problemy z łańcuchem dostaw części sprowadzanych z zagranicy). Nawiązywanie dobrych relacji z obecnymi klientami może również przynieść korzyści Twojej firmie. „Niektórzy klienci będą chcieli zatrudnić Cię ponownie, więc zanim projekt dobiegnie końca, zacznij rozmawiać o kolejnych krokach i przyszłych projektach” – mówi Shah, zauważając, że, aby pozyskać nowych klientów, „utworzenie portfolio online może pozwolić potencjalnym klientom łatwo zapoznać się z wcześniejszymi pracami Twojej firmy konsultingowej”.

Podsumowując słowami Shaha: „Freelancing może być świetny, ale to zdecydowanie nie to samo, co praca na etacie. Czasami będziesz mieć dużo pracy, a czasami żadnej. To tak jak z jazdą na rowerze: na początku jest naprawdę trudno, bo  trzeba stale zwracać uwagę na otoczenie, aby odnieść sukces”.

BIMV e-learning

Swoją działalność rozpoczęliśmy w 2016 roku. Od tego czasu nieustannie poszerzamy bazę kursów i promujemy nauczanie zdalne. Do naszej społeczności przynależą inżynierowie oraz studenci zarówno z Polski i zagranicy, jak i właściciele firm.

Kształcenie się oraz podnoszenie swoich kompetencji są ważnymi elementami rozwoju zawodowego nie tylko na początkowym etapie drogi zawodowej, ale również w jej zaawansowanym stadium. Nasze szkolenia mają na celu doskonalenie i uzupełnianie kwalifikacji pracowników chcących zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku inżynierów. Znajdziesz u nas specjalistyczne szkolenia dotyczące zagadnień branżowych niedostępne nigdzie indziej.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

2016 - ©[current-year] BIMV.PL