Mudbox vs ZBrush, który program wybrać? To pytanie zadają sobie przede wszystkim osoby początkujące, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z technologią 3D. Które różnice, poza ceną, należy wziąć pod uwagę? O odpowiedzi poprosiliśmy profesjonalistę.

O tym, czym się w ogóle zajmuje artysta 3D, rozmawialiśmy jakiś czas temu z Kornelem Makarowiczem, który ma w tej dziedzinie wspaniałe portfolio i może się pochwalić współpracą z największymi światowymi markami. Całą rozmowę publikujemy pod artykułem, natomiast dziś skupimy się na narzędziach Mudbox w porównaniu z programem ZBrush.

Czym się zajmuje artysta 3D i jak nim zostać?

Jak Mudbox wypada w porównaniu z ZBrush?

Pytamy Kornela m.in. o to, jak Mudbox wypada w porównaniu z programem ZBrush. I oczywiście na pierwszym miejscu pojawia się cena. Mudbox to koszt ok. 90 dolarów za rok, czyli nieco ponad 374 zł. Za ZBrush trzeba zaś zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Czy w ogóle jest tutaj sens tworzenia jakichkolwiek porównań?

Ja pracowałem w ZBrushu wiele razy i to jest program, który ma wiele zalet, ale jest bardzo niewygodny, przynajmniej w moim odczuciu. Jest bardzo nieintuicyjny – mówi Kornel Makarowicz.

Rozumiem ludzi, którzy go używają tylko dlatego, że ZBrush był pierwszy. Przyzwyczaili się do niego, bo nie było konkurencji. Jeśli chciałeś pracować w rzeźbieniu, to nie miałeś wyjścia – dodaje. – Jestem z Mudboxem od jego pierwszych wersji. Bardzo prosty, intuicyjny, nauczyłem się go w 2 tygodnie – jeszcze wtedy był prostszy niż teraz, bo obecnie ma więcej funkcji.

Najważniejsze zalety programu Mudbox

Jak zapewnia trener BIMV, najważniejsza różnica nie tkwi w cenie. – Osiągniesz ten sam efekt w Mudboxie co w ZBrushu niższym kosztem, ale będzie to także wygodniejsze, ale przede wszystkim ZBrush nie ma opcji malowania w 3D, możesz w nim tylko rzeźbić, nie da się kolorować. A w Mudboxie masz milion opcji, które pomagają Ci w wygodnym malowaniu.

Kornel zwraca też uwagę na wygodę związaną z zastosowaniem tych samych skrótów klawiszowych w Mudboxie i np. programie Maya.

To jest naprawdę bardzo fajne, bo jeśli pracujesz w Mudboxie i żeby poruszać kamerą naciskasz klawisz alt, to później i tak przechodzisz do któregoś programu typu Maya i też masz klawisz alt. Te dwa programy są nawet ze sobą fajnie połączone.

Jednym z przykładów mogą być także różnice w dostępie do pędzli:

Albo jeśli masz np. pędzel, to w Mudboxie możesz sobie ustawić jego przekrój, w bardzo czytelny sposób. Jest chyba z 7 pędzli, możesz sobie ustawić swój i wystarczy. Zwyczajna linia, przekrój, bez żadnych ceregieli, jak czołg – nie ma rzeczy niepotrzebnych. A w ZBrush masz te same pędzle, tylko przedstawione w 3D i milion różnych pędzli, które sam możesz stworzyć. I to stwarza tylko zamieszanie. Po co się męczyć?

Całą rozmowę z Kornelem Makarowiczem znajdziesz tutaj:

A jeśli chcesz się uczyć pracy z programem Mudbox, zapraszamy na nasz kurs:

Mudbox czy ZBrush? Podziel się swoimi doświadczeniami

Podobnych porównań jest w internecie sporo. I w każdym z nich można znaleźć zarówno wady jak i zalety przypisywane obu programom. Na stronie Sculpteo czytamy np. że ocena Mudboxa i ZBrush zależeć będzie przede wszystkim od projektu, nad którym będziesz pracować.

Pod pewnymi względami ZBrush będzie bardziej zaawansowany, patrząc z innej strony Mudbox będzie bardziej wydajny. Wszystko zależy od twoich potrzeb w zakresie rzeźbienia 3D.Każdy z nich może być stosowany do celów profesjonalnych, tworzenia animacji 3D, wykorzystywany w game devie” – piszą autorzy artykułu.

Pamiętaj jednak, że to nie program będzie tworzył Twoje modele i tak naprawdę najwięcej będzie zależało od Twojego zaangażowania oraz umiejętności.

A może masz już własne doświadczenia? Jakich narzędzi do rzeźbienia 3D używasz? Który program polecisz osobom początkującym? Jeśli chcesz im pomóc, zostaw swój komentarz pod artykułem.

Kornel Makarowicz

Artysta 3D/2D

Jestem niezależnym artystą 3d/2d. Pracuję w branży od prawie 17 lat. i w tym czasie współpracowałem z największymi firmami takimi jak: The Mill, Glassworks, Jellyfish Studios, Seed Animation Studios, Art&Graft, Crawley Creatures i wiele innych…

Główne programy w których się specjalizuję to: Maya, Softimage, Mudbox, Marvelous designer, Photoshop. Pracowałem nad rozwojem postaci/rekwizytów przy produkcjach filmowych, telewizyjnych i reklamowych.

Moje portfolio możecie znaleźć pod tym linkiem: https://kornelmakarowicz.com/portfolio/

0 Komentarzy

Napisz komentarz

2016 - ©[current-year] BIMV.PL