Unreal Engine to silnik do tworzenia wizualizacji, głównie w grach. Został opracowany przez firmę Epic Games w 1988 roku. Początkowo był przeznaczony do tworzenia gier typu first-person shooter. Obecnie jest wykorzystywany do tworzenia gier walki, RPG, Stealth czy wizualizacji komercyjnych. Zakodowany został w języku C++.

Dlaczego Unreal Engine jest świetny dla początkujących?

1. Podgląd wizualizacji w czasie rzeczywistym

Przez wiele lat proces tworzenia wizualizacji był powolny i czasami uciążliwy. Po umieszczeniu obiektów w silniku trzeba było przeczekać proces renderowania, aby zobaczyć, jak wizualizacja będzie wyglądać z oświetleniem i skompilowanym kodem.

Dzięki silnikowi Unreal Engine możesz zobaczyć, jak efekty świetlne zmieniają i aktualizują się w czasie rzeczywistym. Ta funkcja nie tylko drastycznie przyspiesza produkcję wizualizacji. Zmienia także sposób, w jaki można szybko tworzyć działające prototypy, aby sprawdzić, czy nasze pomysły się sprawdzą. Oprócz podglądu w czasie rzeczywistym możesz także natychmiastowo stworzyć postać czy obiekt bez konieczności zapisywania postępów.

2. Programowanie wizualne metodą „przeciągnij i upuść”

Programowanie zawsze będzie istotną częścią tworzenia dynamicznych wizualizacji 3D. Jednocześnie ktoś, kto dopiero zaczyna przygodę z renderingiem w tym środowisku, oczywiście może nie mieć wystarczającego doświadczenia w tym zakresie.

W Unreal Engine zastosowano nowy, rewolucyjny system programowania typu „przeciągnij i upuść” o nazwie Blueprint Visual Scripting. Kodowane kolorami węzły pomagają użytkownikowi szybko połączyć zdarzenia, które będą ze sobą współpracować w celu uruchomienia różnych akcji. Bez konieczności pisania choćby jednej linijki kodu projektanci mogą tworzyć wszystkie aspekty dynamicznej wizualizacji, takie jak ruch obiektów, zmiana kolorów czy kąta padania światła – bezpośrednio z Blueprintów. Ten nowy system jest tak samo skuteczny, jak tradycyjne metody programowania. Do tego może być używany nawet przez osoby, które mają niewielkie lub żadne pojęcie o programowaniu.

3. Pełny dostęp do kodu źródłowego

Mimo że silnik Unreal Engine jest wyposażony w nowy wizualny język skryptowy, czasami może okazać się konieczne użycie tradycyjnego programowania. Wraz z wydaniem Unreal Engine firma Epic Games udostępniła również pełny kod źródłowy całego silnika. Kod ten napisany jest w języku C++ i można go pobrać za darmo z serwisu Github. Dzięki temu użytkownicy mogą uczyć się z tego kodu, edytować go i rozwijać, tworząc własne narzędzia. Tym samym mają pełną kontrolę nad silnikiem, na którym pracują.

Nieczęsto zdarza się, aby firma udostępniała pliki, dzięki którym jej produkt działa. To tylko pokazuje, że Epic Games chce mieć pewność, że twórcy mają wszystkie narzędzia potrzebne do projektowania tego, co chcą, bez żadnych ograniczeń.

4. Łatwość tworzenia wizualizacji na urządzenia przenośne

Silnik Unreal Engine jest znany z oszałamiającego fotorealizmu i niesamowitej grafiki. W przypadku krótkich, komercyjnych wizualizacji wyświetlanych na stronie z poziomu smartfonu czy tabletu nie powinno być to problemem. Sprawa się komplikuje, jeśli chodzi o gry czy wizualizacje interaktywne.

W najnowszej wersji tego niesamowitego oprogramowania firma Epic Games poczyniła również znaczne inwestycje, aby silnik ten był w pełni przystosowany do tworzenia wizualizacji na platformy mobilne. Jedna z metod wykorzystuje Blueprints do automatycznego dostosowywania jakości materiału w zależności od typu urządzenia, na którym wizualizacja jest uruchamiana. Kolejną świetną funkcją jest możliwość szybkiego pakowania wizualizacji i testowania jej od razu na urządzeniach mobilnych. Nie trzeba czekać godzinami, aż wizualizacja się skompiluje i załaduje.

Funkcja ta jest niezwykle przydatna w przypadku testowania sterowania dotykowego i żyroskopowego (gdy obracasz urządzenie mobilne, aby dokonać zmiany), które jest charakterystyczne dla tabletów i smartfonów.

5. Wspieranie ruchu wirtualnej rzeczywistości

Wirtualna rzeczywistość staje się trendem zarówno w grach, jak i w technologii. Dzięki możliwości tworzenia hiperrealistycznych środowisk silnik Unreal Engine jest w stanie tworzyć wciągające światy, które dostosowane są do warunków wirtualnej rzeczywistości. UE zawiera narzędzia do tworzenia złożonych filmów, dzięki czemu projektanci mogą odkrywać nowe jak dotąd sposoby wizualizowania projektów architektonicznych. Czy nie brzmi to fascynująco, że wizualizacja mogłaby ewoluować na naszych oczach w czasie rzeczywistym?

Więcej na temat tworzenia wirtualnej rzeczywistości znajdziecie w tym webinarze bezpośrednio od twórców.

6. Zaangażowana społeczność

Znalezienie odpowiedzi na pytanie, jak rozwiązać problem podczas pracy z silnikiem, nie zawsze jest łatwe. Na szczęście Unreal Engine posiada niezwykle aktywną, skorą do wymiany doświadczeń społeczność. Firma wykonała świetną pracę, dbając o to, aby wszystkie informacje o narzędziu były łatwo dostępne. Jako nowy użytkownik możesz przejrzeć obszerną dokumentację i projekty innych twórców, aby dowiedzieć się, jak stworzyć cokolwiek, co sobie wymyślisz.

Z czasem wokół UE wykształciło się środowisko, które pomaga edukować użytkowników poprzez fora, obszerną bibliotekę filmów oraz stronę pomocy technicznej, zwaną AnswerHub, zawierającą odpowiedzi na pytania użytkowników. Fora są miejscem, w którym 3D designerzy (wraz z innymi twórcami) przedstawiają sugestie, odpowiadają na pytania i organizują zabawne konkursy. Forum to także świetne miejsce, aby pochwalić się tym, nad czym się pracuje, lub zobaczyć, co inni robią z silnikiem Unreal Engine. To dopiero inspiracja!

7. Tysiące wolnych zasobów na rynku

Gdy zaczniesz poznawać tajniki projektowania poziomów, będziesz prawdopodobnie potrzebował różnego typu „gotowców”, które umieścisz w swojej wizualizacji. Mowa tu m.in. o niestandardowych zasobach środowiskowych, takich jak elementy science-fiction, o obiektach takich jak akcesoria domowe, meble, pojazdy, czy w końcu postacie.

Przykłady darmowych treści możesz znaleźć tutaj.

Choć niektóre z nich kosztują, firma przygotowała wiele darmowych zasobów o wysokiej jakości, które można pobrać z legalnych źródeł. Najlepsze jest to, że zasoby te możesz wykorzystać również w wizualizacjach, którą zamierzasz opublikować lub sprzedać. Na rynku znajdziesz też przykładowe materiały, które możesz otworzyć, aby dowiedzieć się, jak społeczność UE stworzyła dany poziom lub mod.

Zaproszenie do wysłuchania podcastu

Co to jest Unreal Engine? Czym wyróżnia się na tle innych silników do tworzenia gier i wizualizacji? Dlaczego jest świetny dla początkujących? Na te i wiele innych pytań próbowaliśmy odpowiedzieć również w najnowszym odcinku podcastu z moim udziałęm. Rozmawiamy w nim o wizualizacji architektonicznej, a także analizujemy pod tym kątem możliwości programów takich jak: Lumion, Sketchup, 3ds Max, Vray czy Unreal Engine.

Zachęcam wszystkich, żeby w pracy architekta nie bać się sięgać po nieszablonowe i efektowne rozwiązania. Służyć temu miałyby bardziej zaawansowane silniki, takie jak właśnie Unreal Engine. UE na pierwszy rzut oka łączony jest raczej z branżą gamingową, ale jak najbardziej nadaje się również do tworzenia wizualizacji architektonicznych.

Podsumowanie

Jeśli rozbudziliśmy twoją wyobraźnię oraz ciekawość, jeszcze raz zachęcamy do odsłuchania najnowszego odcinka podcastu. Koniecznie podziel się w komentarzu swoimi doświadczeniami w pracy nad wizualizacjami architektonicznymi. Kompetencje i oprogramowania komputerowe to, zaraz obok komunikacji ze zleceniodawcą, najważniejszy element będący kluczem do uzyskania wymarzonego efektu. Dzielmy się wiedzą i doświadczeniem.

Już teraz chciałbym zaprosić cię do zapisania się do newslettera, jeżeli tworzone przez nas treści są dla Ciebie wartościowe.

Zapraszam do zapoznania się z ofertą naszych kursów: 

Filip Gorzka

3D Designer

Specjalista w modelowaniu powierzchniowym oraz renderingu, absolwent Politechniki Łódzkiej i Rzeszowskiej. Od kilku lat pracuje w przemyśle motoryzacyjnym oraz jako freelancer przy projektach związanych z renderingami i postprodukcją.

Uwielbia dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. W swoich szkoleniach pokazuje, że programy komputerowe to narzędzia, które powinno być wykorzystane tak, aby w jak największym stopniu odciążały projektanta. Pozwolić ma to na spędzenie więcej czasu nad pracą twórczą i tworzeniu czyli tym co w projektowaniu najpiękniejsze.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

2016 - ©[current-year] BIMV.PL